Jaarverslag Oranjevereniging Empe 2001

Na de ledenvergadering van 25 oktober 2000 was er nog een vacature voor een bestuurslid. In februari 2001 is deze opgevuld door Erik Brink. Hij heeft als functie 2e penningmeester. In de wintermaanden zijn weer veel voorbereidingen geweest waaronder diverse overleggen met  o.a. de Skeelerbond en de Emper Tour Ploeg. In april is het volledige programma bekend gemaakt door het verspreiden van het programmaboekje.

Helaas begon het programmaboekje op de eerste bladzijde met het volgende bericht:

APRIL-FEESTEN AFGELAST I.V.M. MOND- EN KLAUWZEER.
Het bestuur van de Oranjevereniging Empe heeft besloten i.v.m. de huidige mond- en klauwzeer crisis de geplande festiviteiten rond Koninginnedag in Empe geen doorgang te laten vinden. De agrarische sector houdt de adem in. De uitbraak van mond- en klauwzeer in Oene en omgeving is ook een bedreiging voor onze regio geworden. Onze veehouders hebben verregaande maatregelen getroffen om de ziekte buiten de deur te houden. Wij als bestuur van de OVE willen het mond- en klauwzeer virus geen kans op verspreiding geven via onze Oranjefeesten op zaterdag 28, zondag 29 en maandag 30 april a.s. Tevens past het niet in een periode van gespannen afwachten voor onze agrarische leden een dergelijk feest te geven. Wij vertrouwen op ieders begrip. De OVE wil alle betrokken partijen bedanken voor de medewerking bij het afgelasten en hoopt tijdens de Oranjefeesten in augustus al onze leden te verwelkomen.
Bestuur Oranjevereniging Empe.

Deze beslissing werd genomen op 6 april 2001 in een extra vergadering.

Gelukkig was in augustus heel Nederland vrij van mond- en klauwzeer en kon het Oranjefeest gewoon doorgaan. Op vrijdagmiddag 10 augustus werd het Oranjefeest gestart met het zingen van het Wilhelmus. Daarna gingen ca. 50 kinderen van start met het levende ganzenbord spel. In het ganzenbord spel waren 10 spelletjes verwerkt. Al dobbelend kwamen de groepjes kinderen hierlangs. Voor alle kinderen was er aan het eind een prijsje.

Uitslag:

Groep 1, 2 en 3:

1. Martine Hissink
2. Jochem Klinkhamer
3. Jari Korenblek

Groep 4, 5 en 6:

1. Max van Gerwen
2. Annemieke Dennekamp
3. Vera van Gerwen

Groep 7 en 8:

1. Rick Massink
2. Marlous Wagenvoort
3. Tom Huigen

De snelste groep had in 14 keer gooien het ganzenbord rond gespeeld. Voor de aller kleinsten was er een grabbelton. Bovendien konden de kinderen gratis draaien in de draai- en zweefmolen en verder waren er nog autoscooters, holy cranes en een schiettent.

Voor volwassenen stond er darten en reuze-sjoelen op het programma, maar vanwege de geringe belangstelling en het slechte weer buiten zijn deze spelen niet opgezet. Om 16.00 uur landde er een helikopter op het terrein en kon men een rondvlucht boven Empe maken. Velen hebben dan ook deze middag Empe en omstreken vanuit de lucht bekeken. De eerst dag werd afgesloten met sfeervol oranjebal m.m.v. Reflex. Ca. 700 bezoekers genoten van deze avond.

Zaterdagmorgen 11 augustus om half 10 loste Tonny Wilbrink , de Schutterskoning 2000, het eerste schot voor het vogelschieten. 47 Medeschutters hadden zich ingeschreven. Bij de jeugd loste Michiel Kalberg als eerste van 28 schutters het schot. Na 162 schoten was de eerste schutterskoning 2001 van Empe bekend. Bij de jeugd haalde Stefan Hagen de vogel naar beneden. Hij koos Ellen Franken als Koningin. Even later kwam ook de grote vogel na 356 Schoten  naar beneden.

Voor het eerst in de geschiedenis had Empe een Schutterskoningin namelijk Barbara Wilbrink. Zij koos haar man Wilco tot Koning. Het koningsschap bleef dit keer in de familie want Barbara is de schoondochter van de koning van 2000. Mister Free Sense zorgde voor de muzikale omlijsting van het vogelschieten en de huldiging. Voor de kinderen was er een ballonnenclown aanwezig die leuke ballonnen figuren maakte.

Uitslag vogelschieten:

Volwassenen:

Ei: Berend Zwierenberg,
R. vleugel: Jan Slijkhuis
L. vleugel: Jan Hagen
Staart: Ap Klaasen
Kop: Jan Teunissen.

Jeugd:

Kop: Mark Blankvoort
R. vleugel: Peter van de Kamp
L. vleugel: Jose Massink
Staart: Vera van Gerwen.

‘s Middags was er voor de tweede maal het Oostelijk Skeeler Kampioenschap in Empe. Empenaar Stefan Groothuis en Nederlands schaatskampioen bij de A-junioren loste het start-schot bij alle skeelerwedstrijden. Als eerste ging de plaatselijke jeugd van start. Het was even dringen bij de start, maar uiteindelijk kwam iedereen goed weg. Onder luide aanmoedigingen van familie en plaatselijke bewoners werd er een felle strijd geleverd. Vooral door de jongste deelnemer in het veld, de 7-jarige Wijnand van Beek. Elke extra aanmoediging gaf hem extra kracht om harder te gaan. Dit leverde hem uiteindelijk de eerste prijs op bij de jongste deelnemers.

In het totaal klassement was 1. Arjan Eikelboom, 2. Egbert Eikelboom, 3. Wouter Kemink. De 2 ronde missen Inka en Lizet Hupkes reikten de prijzen uit. Hierna gingen de wedstrijdrijders van start. De Kadetten-junioren, C-rijders en veteranen. Er kon hard geskeelerd worden op het fraaie asfalt van Empe. Henk Boesveld deed als enige plaatselijke rijder mee bij de C-rijders. Hij wist van te voren dat hij geen kans op winnen had maar vond het gewoon leuk om mee te doen.

Na het skeeleren werd het parcours aangepast voor de dikke banden race voor de jeugd. Met zijn twintigen stoven ze op de eerst bocht af. Gelukkig gaf dit geen problemen. Maarten Bensink had een snelle start maar dit brak hem later in de wedstrijd op en werd hij ingehaald door Mark Blankvoort, de uiteindelijke winnaar. De broers Mark en Michiel Kalberg deden mee in een “special”; een fiets met zijspan. De bakkenist Michiel had het erg makkelijk, maar voor zijn grote broer Mark was het een zware strijd.

Uitslag: 1. Mark Blankvoort 2. Maarten Bensink, 3. Jeroen Klumpert.

De prijzen werden uitgereikt door de rondemissen Rianne Gemmink en Linda Franken. Hierna werd de organisatie overgenomen door de Emper Tour Ploeg en werd de ronde van Empe gereden.
Er werd gestart in de sportklasse A en B.

De zaterdag werd afgesloten met een oranjebal in de feesttent met de Volendamse band Friends.
In de overvolle tent was het een geweldig feest.

Op zondag 12 augustus werd het Oranjefeest afgesloten met een optreden van de Allstar Showband en dansers uit Winterswijk. Dit was een lust om naar te kijken en te luisteren. De publieke belangstelling was redelijk.

In navolging van alle feesten was er op 14 september een gezellige avond voor alle bestuursleden en vrijwilligers. Eerst werd er een flink stuk gefietst, waarna we uitkwamen in Klein Amsterdam bij de fam. Korenblek waar een hapje en drankje klaar stond.

De Oranjevereniging kan terug kijken op een enerverend jaar. Voor het eerst in de geschiedenis was de O.V.E. genoodzaakt om het koninginnefeest en de festiviteiten daarom heen af te lasten. Het Oranjefeest in augustus met evenementen voor zowel jong als oud werden overdag redelijk bezocht, maar ‘s avonds was er aan feestgangers geen gebrek

e-max.it, posizionamento sui motori