Jaarverslag Oranjevereniging Empe 2014

Begin april is het programma voor 2014 bekend gemaakt met het uitgeven van het vernieuwde programma boekje. Maar hiervoor stonden alle activiteiten zover als bekend al op de website van de Oranje vereniging.

We zijn dit jaar een weekend eerder gestart met de feesten met een D.J. avond voor de jeugd op zaterdag 19 april. D.J Sander Uenk zweepte de 900 aanwezigen al lekker op totdat om 23.30 uur D.J Vato Gonzalez het overnam en het publiek vermaakte met zijn eigen stijl van muziek. Het was een geslaagde avond.

Op vrijdag 25 april werd voor de tweede keer de Koningsspelen gehouden in de tent. Deze landelijk gehouden spelen werd georganiseerd door de J.H. Isingsschool. Op vrijdagavond 25 april werd het feestweekend gestart met de Trainband. Deze avond was bedoeld voor het hele gezin maar er waren weinig jongeren aanwezig. Wel was het een gezellige avond met ca. 450 aanwezigen.

Zaterdag 26 april werd de eerste Koningsdag gehouden. Na een kleine oponthoud opende de Voorzitter Jaap Weijenberg om 11.30 uur het Emperfestival met als thema Party. De presentie was in handen van Nico Klumpert in een glitterend party pak. Hij werd bijgestaan door 3 jury leden nl. Monique Klaasen, Liesan Vriezekolk en Marc Kalberg. Er waren 21 optredens uitgevoerd door 46 artiesten. Solo,s, duo,s en groepjes van diverse grootte en samenstelling wat betreft jongens en meisjes zorgden voor een geweldige party show. Ook hadden de artiesten veel feestgangers meegebracht waardoor de sfeer er goed in zat. Ondanks het feest moest de jury wel alert blijven om tot een goede beoordeling te komen. En dat is ze gelukt. Ze kwam tot de volgende uitslag.

• In groep 1, 2 ,3 en 4 zijn Tim Stegerman, Nikki Eggink en Sven Eggink eerste geworden met de Papegaaien twist van Schiffie en Co.
  • In groep 5 en 6 was Pien Klumpert met This is what it feels like van Armin van Buuren de beste
  • en in groep 7 en 8 ging Soleil Nijman met Proud Mary van Tina Turner met de 1ste prijs naar huis.

Verder waren er nog optredens op deze middag van Reinier Vegter met Hollandse meezingers en playbackten Ronnie Beumkes en Thijs Ormel samen nog een paar nummers, waaronder Oerend hard. Ook konden de kinderen zich laten schminken.

Koningsdag werd ’s avond afgesloten met een spetterend optreden van de 5 Brothers. De 1000 gasten reageerden veelal positief op deze band. Het was een perfecte avond.

Oranje feest 8 en 9 augustus.

Midden in de zomervakantie stond dit feestweekend gepland met activiteiten voor jong en oud. Waaronder een kermis met auto-scooters, een schiettent en een gratis draai- en zweefmolen voor de kinderen. Vanwege de vakantie konden we wel merken dat er minder opkomst was bij de diverse activiteiten. Op vrijdagmiddag om half twee gingen de eerste kinderen van start door de jungle van Empe. Het was weer een uitdagende tocht voor de 80 kinderen in de leeftijd van 4 tot 14 jaar die meededen. Rennen, klimmen, kruipen in het bos, roeien of zwemmen om het water te passeren en dan nog weer terug over een wiebelbrug. Tenslotte nog kruipen door een koud bad . Ze deden het allemaal. Ook dankzij de vele vrijwilligers die ze ondersteunden tijdens het parcours. Aan het eind van het parcours stond een glas drinken klaar en tot slot werd iedereen beloond met een prijs uitgezocht van de overvolle tafel met speelgoed e.d. De snelsten waren:

• Bij groep 1 en 2: Stijn Eggink en Cas en Rick Stegeman.
  • Bij groep 3 en 4: Lieke Weerdestijn en Ivon Wilbrink
  • Bij groep 5 en 6: Linsey Hazelhekke en Niek Eggink
  • Bij groep 7, 8 en ouder: Rens Witteveen en Wieger en Jurre Hunnekink.

Voor nog meer verrassingen zorgde Monica met haar grabbelton waarin naar harte lust gegrabbeld kon worden.

’s Avond was de eerste feestavond van dit weekend met een optreden van de coverband Rembrandt. 500 aanwezigen konden zich vermaken op de dansvloer met veel oude bekende nummers.

Op Zaterdagmorgen 9 augustus om half 10 staat de koffie met krentenbrood klaar en druppelen de eerste schutters binnen . 120 schutters schreven zich in en iets later dan gepland lost Waander Zuetenhorst de schutterskoning van 2013 het eerste schot op de houten vogel. Na een lange serie schoten, de vogel gaf zich niet zou gauw gewonnen, was het Gerard Enzerink die uiteindelijk na 574 schoten de vogel eraf schoot. Hij koos zijn vrouw Rita tot zijn Koningin. Overige prijzen: het ei voor Wim Vriezekolk; de linker vleugel voor Johan de Vries en na verloting: de bal voor Jan Hagen; de kop voor Jacco van de Brink; de rechter vleugel voor Emiel Peters de staart voor Herbert Klaasen.

Bij de jeugd deden 24 schutters mee en werd Rosan Weijenberg na 291 schoten Jeugdschutterskoningin van Empe. Zij koos Gijs Bleumink als Koning. Overige prijzen: de kop en Linker vleugel voor Ashwin Evers; de rechter vleugel voor Gijs Bleumink en staart voor Kim van Raavenzwaay.

Bij de huldiging werden de koningscapen overgedragen door de oude koning en jeugdkoningin. Met daarbij de verdiende kado,s en bloemen. Ben Wagenaar en Guido van Heuvelen zorgden voor de muzikale omlijsting en een polonaise werd ingezet. Verder werd deze middag in de tent een gezellig feestje gebouwd en buiten was er een afmatrace. Hiermee kon men elkaar uitdagen en behoorlijk afmatten, wat ook flink werd gedaan. Voor snuffel liefhebbers was er nog een kleedjesmarkt waar kinderen probeerden hun oude spulletjes te verkopen.

‘s Avond werd het Oranjefeest afgesloten met een geweldige show van de Perfect show band. Met ca. 800 bezoekers was het een sfeervolle avond.

Tot slot van dit feestjaar was er op 5 oktober een gezellige middag in de schuur bij fam. Slijkhuis op de Klei voor alle bestuursleden, ereleden en vrijwilligers met aanhang. Na de koffie en koek werd onder het genot van een drankje het spel jongens tegen de meisjes gespeeld. Iedereen leefde enorm mee en er werd dan ook veel gediscussieerd over de antwoorden tijdens de Quiz. Er werden veel aanwijzingen gegeven bij het woord vormen en ook bij het twisterspel. Na het finale spel bleken de hartenmeisjes de beste. Vervolgens stond er een heerlijk hapjes buffet klaar en was het nog een gezellig samenzijn.

2014 was wel weer een mooi jaar voor de Oranje vereniging Empe. Maar we hebben wel gemerkt dat we toch wat dingen moeten vernieuwen om de mensen te blijven trekken. Aan de sfeer tijdens de feesten ligt het niet die was gewoon weer perfect.

Het aantal leden is op dit moment 1503, dat zijn er 10 minder dan vorig jaar.

Verantwoord alcoholgebruik

nix18

Wij verkopen geen alcohol onder de 18.
Wij vragen legitimatie onder 25 jaar bij de aanschaf van alcohol.

Ledenkaart

Elk lid wordt verzocht om tijdens de feesten zijn/haar ledenkaart strikt persoonlijk mee te brengen. Met deze kaart is er reductie op de entreeprijs.

Gevonden voorwerpen

Vaak hebben wij na de feesten nog allerlei gevonden voorwerpen, zoals jassen, fietssleutels enz. Voor deze verloren spullen kunt u zich melden bij secretaris@ove-empe.nl.