Jaarverslag Oranjevereniging Empe 2005

Een jaar met veel evenementen i.v.m. het 60-jarig jubileum van de O.V.E. of te wel het jaar van “ Empe op Stelten”.

Het eerste evenement  was een gezellige bijeenkomst  van bestuur, aanhang en alle vrijwilligers op 27 februari. Als dank voor hun inzet in 2004 werden ze beloond met een rondje klootschieten en daarna een heerlijk stamppotbuffet.

Januari, februari en maart, een drukke periode van intensief vergaderen en de laatste voorbereidingen voor het jubileumfeest. Begin april werd het programma voor 2005 bekend gemaakt door het verspreiden van het programmaboekje. Half april startte de J.H. Isingsschool i.s.m de O.V.E. en circusschool Poehaa een circusproject. In 2 weken tijd werd een complete circusvoorstelling in elkaar gezet. De vooravond aan de feestweek werd er door vrijwilligers en de B.V. de Bongerd groen gemaakt. Een grote boog met rozen prijkte aan de ingang van het feestterrein en alle toegangswegen waren voor een gedeelte versierd. Empe zag er feestelijk uit.

De viering van het 60-jarig jubileum van de Oranjevereniging Empe is op donderdag 28 april gestart met een receptie. Tijdens deze druk bezochte receptie zijn de ereleden in het zonnetje gezet en kregen zij namens de bond van Oranjeverenigingen een oorkonde en reversspeld en een erepenning uitgereikt. De ereleden boden op hun beurt het bestuur een herdenkingsboom
(meidoorn) met een fraai sierhek aan. Deze staat bij de vijver van het Oortveld.  Daarna presenteerde Jan Schurink zijn boek “Empe een open gemeenschap aan de oude IJssel. Dit boek heeft hij i.s.m. Tonny Jonkers en O.V.E. geschreven en is speciaal uitgegeven t.g.v. het 60-jarig jubileum van de O.V.E. Er gingen deze avond gelijk al veel gesigneerde exemplaren de deur uit.
Na vele lovende woorden van diverse sprekers en een serenade  van het dameskoor Zanglust werd de receptie afgesloten en de avond voorgezet met een gezellige feestavond voor leden. 400 leden genoten van de band Climax, een spetterend optreden van de komische WVG-Fanfare, van de Havenzangers en de hapjes en drankjes. Tevens werd deze avond Jan Schurink nog in het zonnetje gezet en een kado aangeboden voor het maken van het jubileumboek.

Vrijdagavond  29 april was er een popfestijn met vijf bands uit de regio, nl. Shok!, Sixfeet, de Haverkampband, Yeah Baby en Landslip. De wisseling van de bands verliep vlot en de vele bezoekers waren zeer tevreden over de kwaliteit van de bands.

De volgende dag, zaterdag 30 april werd koninginnedag geopend met een ballonnenwedstrijd.
Burgemeester Joosten liet de eerste ballon op waarna er ca. 250 volgden. Kelvin Hagen won de eerste prijs, zijn ballon kwam in Lamspinge in Duitsland terecht, 350 km van hier. Vervolgens beet de jeugd het spits af met de  playbackshow. De tent is dan al goed gevuld met familie, vrienden, bekenden en andere belangstellenden. Vol verwachting wachten ze op de 60 kinderen die totaal 20 optredens verzorgen. De presentatie was in handen van Henk van de Brink die deze dag nog wat vreemde vrienden had meegebracht om te jureren. Bill from America, Har de Nar en meisje alla Pipi. Vele bekende artiesten zoals als Frans Bauer, Andre Hazes, Ali B, Boudewijn de Groot , Willeke Alberti en Gwen Stefani betraden het podium en ook bands als de Village people, Djumbo, Chips ontbraken niet. Zelfs musicals als Hamelen, Doornroosje en The sound of music werden ten tonele gebracht. De juryhad er een zware kluit aan. In de pauze vooraf aan de prijs uitreiking werd Monica Lievenstroo in het zonnetje gezet, omdat ze al 12 ½ jaar de grabbelton verzorgd tijdens het oranjefeest. Zij mocht nu zelf grabbelen en ging met leuke prijsjes naar huis.

De winnaar van de groep 1 en 2 was Kim van Ravenzwaay met Witje mijn duifje uit de musical Doornroosje. Bij groep 3 t/m 5 gingen Sabine Klinkhamer, Davita en Suzanne Wopereis, Ileen Huisman, Cindy Boskamp en Lotte Westhof met de eer strijken. Zij lieten wat uit de musical Hamelen zien. Bij de kinderen uit groep 7 en 8 won Alain Knijnenburg met Zij gelooft in mij van Andre Hazes. De publieksprijs was voor Lisanne ten Hove, Celester Fransen, Edwin Heuvelink en Julian Hagen. Zij brachten een spetterende act van Chips ten toneel. Tot slot was er nog aanmoedigingsprijs voor Dunja Romih die als 2 jarige als een klein egeltje op het toneel stond, hoe zo jong talent?

Ook de volwassenen hadden er veel werk van gemaakt. De grote klapper was de formatie Kiss die met veel rook en kabaal op een 5 persoons motor de tent kwamen binnen gereden en na hun optreden onder een luid applaus op dezelfde manier de tent verlaten. Onherkenbaar deze vier heren. Maar ook de Heidezangers zorgden voor een goed optreden en waren Frans Bauer en Marianne Weber van de partij. Anouk was weer back in Empe en er werd live gezongen door Joke van Reen. Als speciale gast was Keessie een Amsterdamse volkszanger aanwezig. Met andere woorden: Het was weer een geweldig Emperfestival. 's Avonds werd Koninginnedag afgesloten met een zeer druk bezocht Oranjebal met de Trainband.

Zondag 2 mei om 11:00 uur starte de zevende harmonicadag Het weer werkte prima mee. De opzet van de harmonicadag is om harmonicaspelers gezellig met elkaar te laten spelen en dat lukte nu volledig. In de tent waren er optredens van groepen op het podium en buiten zaten de trekzakspelers op strobalen banken en stoelen om met elkaar vrolijke deuntjes te spelen. Het talrijk publiek genoot van het zonnige muziekfeest.

Dinsdag 3 mei om 18.30 uur komt vanaf de manege een grote circusoptocht Empe binnen gelopen. De 2 circus directeuren Manu Compen en Henk Achterkamp gingen voor op met daarachter de fanfarekorps Voorst en alle kinderen en leerkrachten van de J.H. Isingsschool uit Empe.  Het volledige bestuur liep mee verkleed als clown, boef of circusartiest en als hekkensluiter reed pipo de clown en mamaloe mee met hun wagen. De optocht werd toegejuicht door veel publiek langs
de Emperweg.  Het eindpunt van de optocht was de grote feesttent die was omgetoverd tot een circustent. Daar aangekomen gaven al deze kleine artiesten een grote circus show waar ruim 500 bezoekers van genoten. In de pauze was er voor alle kinderen popcorn of een suikerspin en drinken en speelde de fanfare voor het publiek. Het was een geweldige show tot inde puntjes verzorgd met  mooie kleding, schmink, muziek en natuurlijk al hun kunsten. Als dank kregen alle circusmedewerkers een wekkertje als aandenken. Na afloop gaf de fanfare nog een concert voor alle aanwezigen.

Woensdag 4 mei hebben we de doden herdacht. Bij de vijver werden 2 kransen gelegd, een door de O.V.E. en een door de Gemeente. Moniek Klaasen heeft een gedicht voorgelezen en Erwin Jansen heeft de Last post op trompet gespeeld waarop 2 minuten stilte volgde. Na de dodenherdenking was er gelegenheid om Jan Schurink en Tonny Jonkers van alles over het boek te vragen. Velen hadden het al gelezen en er werd flink over doorgepraat, misschien komt er nog een vervolg??

Donderdag 5 mei  werd het zestig jarig jubileum feestweek succesvol afgesloten met een muziekavond "Terug naar de ’70 en 80-er jaren “ met  Papa di Grazzi, Het was een mooie show met crazy piano-achtige taferelen. Om 22.00 uur werd  er ter afsluiting een klein half uur durend vuurwerk afgeschoten wat in de verre omtrek was te horen en te zien. Velen hebben hier van genoten en het was echt de moeite waard. Na het vuurwerk werd er nog doorgefeest in een volle tent tot in de kleine uurtjes.

Het bestuur kan terug zien op een geweldige jubileum feestweek, want deze acht dagen feest, leverde 6000 bezoekers op.  En al die bezoekers hebben zich voortreffelijk gedragen. Samen met partners en zo’n 25 vrijwilligers is deze klus zonder wanklank geklaard

In augustus werd het Oranjefeest gevierd, nu echter maar twee dagen. Vrijdagmiddag 12 augustus begon de jeugd met een survivaltocht door het  Schoolbos. Dat een survivaltocht ook leuk kan zijn bij mindere weersomstandigheden is wel gebleken. Terwijl het water met bakken uit de lucht viel, renden en klauterden ruim 80 kinderen van 4 tot 16 jaar door het bos en over de hindernissen zoal een ringstapbrug, klimnet, junglebrug, kruiptunnel en niet te vergeten de vlotten. Dat ze vies en nat werden was geen enkel probleem. Moe en razend enthousiast kwam iedereen weer over de finish. Verder was er veel vermaak met de zweef- en draai- molen, autoscooters, schiettent en de grabbelton van Monika. Aan het eind van de middag was de prijs uitreiking en gingen alle kinderen met een prijsje naar huis.

De eerste prijzen zijn gewonnen door:

• Suzanne Wopereis en Florentien Bruin bij groep 1 en 2.
  • Frederieke van Ee, Anouk Albers, Eva Klaasen en Ellen Schouten bij groep 3 en 4.
  • Marcel Albers en Max Besselink bij groep 5 en 6.
  • Bert Jansen en Jochem Gerritsen bij groep 7 en 8.
  • Rick Massink en Bas Kemink bij12 tot 16 jaar.

De eerste dag van het oranjefeest werd afgesloten met een oranjebal m.m.v. de Mill Streetband.
Ca. 650 bezoekers genoten van de goede sfeer in de tent.

Zaterdagmorgen 13 augustus werd om 10.00 uur het eerst schot op de houten vogel gelost door de koning van 2004 Jan Slijkhuis. Maar liefs 167 schutters deden deze zonnige zaterdag een gooi naar het schutterskoningschap van Empe. Na 404 schoten was het zover. Empenaar Rene Vredenberg was de gelukkige. Hij koos zijn vrouw Tessa als koningin. De staart werd geschoten door Bart van Gerwen, de rechter vleugel door Gerrit Vredenberg, de linker vleugel door Dinant van de Brink , de kop door Bertus Gierman en het ei door Berend Zwierenberg. Bij de jeugd werd na 238 schoten Stephanie Lievenstroo schutterskoningin en zij koos Luuk Kemink tot koning. De staart was voor Sibren ter Hove, de linker vleugel voor Luuk Kemink, de rechter vleugel voor Robin Knijnenburg en de kop was voor Rick Massink.

Na de overdracht van de versierselen en het aanbieden van de cadeaus werd het middagprogramma vervolgd met een demonstratie sporthouthakken door het Timberteam. Vlijmscherpe bijlen, zware kettingzagen en stoere knapen zorgden voor diverse spectaculaire demonstraties van de discipline houthakken. Vijf maal een half uur toonden zij aan het publiek hoe zwaar sommige onderdelen van het sporthouthakken zijn. Voor de kleinsten onderons werden kleine bijltjes gezaagd en uitgedeeld. De publieke belangstelling was groot , mede door het mooie weer.

’S Avond werd het oranjefeest in Empe afgesloten met een daverend feest in een bomvolle tent.
De coverband Beethoven was van de partij en wist wel raad met al die feestende mensen. Het was weer een weekend met veel publiek, met regen en zonneschijn, maar vooral een goede sfeer.
Het bestuur van de Oranjevereniging Empe kan terug zien op een zeer geslaagd Oranjefeest 2005.

e-max.it, posizionamento sui motori