Jaarverslag Oranjevereniging Empe 2015

Het jaar begon goed. In februari is Annemiek Hemmink in het bestuur gekomen en in maart Johan Groot Roessink. Het bestuur was met 13 personen weer compleet.

Begin april is het programma voor 2015 bekend gemaakt met het uitgeven van het programma- boekje. En ter gelegenheid van het 70 jaar bestaan van de O.V.E. dit jaar, stond er een mooi artikel in de Stentor. Ook werd de website continu bijgewerkt en werden belangstellende via facebook op de hoogte gehouden.

Op vrijdagavond 24 april was de aftrap voor het jubileum jaar met een jubileumavond speciaal voor alle leden. Ca. 500 leden werden bij de ingang verwelkomd met een glas champagne. In de tot feestzaal omgetoverde feesttent genoten zij van de BB party disco show en werden velen verrast door Magic goochelaar Steve Carlin die zich onder de gasten begaf. Met zijn vingervlugheid werd er gerold en werden allerlei trucs uitgehaald. Ook werd de inwendige mens goed verzorgd. Al met al was deze bijzondere avond een groot succes.

Zaterdagavond 25 april was er een gezellige feestavond o.l.v. de 5 Brothers. Ca. 880 gasten genoten op deze avond allen op hun eigen manier en de sfeer was zeker goed.

Maandag 27 april, Koningsdag stond in het teken van de Playbackshow. In de goed gevulde tent opende om 13:00 uur voorzitter Jaap Weijenberg het festijn en werd gezamenlijk het Wilhelmus gezongen. De presentie van de playbackshow was in handen van Johan Groot Roessink die voor deze gelegenheid in de huid was gekropen van Uncle Sam. Hij werd bijgestaan door het komische duo de sotte sussen (Joke van Reen en Tineke Kooten) die als jury fungeerde, maar ook zelf het podium betraden met hun acts. En dit samen met 42 kinderen die 16 optredens verzorgden leverde een hele verrassende show op. Er was weer veel aandacht besteed aan kleding en uitvoering en ook de timing van playback was bij een aantal optredens zeer goed volgens de jury. De uitslag was als volgt:

• In groep 1, 2 en 3 zijn Kayin en Ciara Verhaart eerste geworden met Geronimo van Sheppard.
  • In groep 4, 5 en 6 waren Aniek van Reen en Tes Leferink met I’am an Albatros van Aron Chupa de beste.
  • En in groep 7 en 8 ging Fleur van de Brink met Mag ik dan bij jou van Claudia de Breij met de 1ste prijs naar huis.

Ook konden de kinderen kleuren en verven aan de lange kleurtafel die stond opgesteld.

Koningsdag werd ’s avond afgesloten met een spetterend optreden van de Super Sundays. Het was jammer dat er voor onze begrippen weinig mensen aanwezig waren, maar de ca. 350 aanwezigen genoten wel van de band en ook deze avond was de sfeer weer goed.

Na een paar dagen rust was de tent weer open op zaterdagavond 2 mei met optredens van de uit de regio afkomstige zeer populaire Dj Sander Uenk en de wereldberoemde Dj Sidney Samson. Het ca. 750 aanwezige publiek dat een feestje kwam vieren kwam vooral uit eigen regio. Dus een wereldberoemde Dj in Empe trekt geen extra mensen.

Midden in de zomervakantie stond dit feestweekend gepland met activiteiten voor jong en oud. Waaronder een kermis met autoscooters, een schiettent en een gratis draai- en zweefmolen voor de kinderen. Ondanks dat het vakantie was konden we in tegenstelling tot vorig jaar niet merken dat de opkomst minder was bij de diverse activiteiten. Op vrijdagmiddag was er zelfs een record van 106 kinderen die mee deden aan de survival.

Het weer was prachtig, alleen een plaatselijke buitje in het schoolbos veroorzaakt door een regenkanon bracht wat aangename verkoeling. Ook werd de vijver als verkoeling gebruikt, zo vermeden veel kinderen de vlotten en zwommen naar de overkant. Dit was natuurlijk ook sneller. En aan het eind van het intensieve parcours van rennen en klimmen was het zwembad om je schoon te spoelen. Tenslotte stond na de finish een koud glas drinken klaar en werd iedereen later verblijd met een prijs naar keuze.

De snelsten waren:

• Bij groep 1 en 2: Joelle de Jager.
  • Bij groep 3 en 4: Tom en Yaniek van de Brink.
  • Bij groep 5 en 6: Niek Eggink en Stan Jureka
  • Bij groep 7 en 8: Rens Witteveen en Wieger en Jurre Hunnelink.
  • Bij ouder : Jurgen en Gerko Wilbrink

Voor nog meer verrassingen zorgde Monica met haar grabbelton waarin naar harte lust gegrabbeld werd.

s Avond was de eerste feestavond van dit weekend met een optreden van de coverband Kraakthelder. Deze 5 jonge mannen vermaakten de ca. 500 aanwezigen gasten met allerlei soorten muziek, oud en nieuw.

Op Zaterdagmorgen 8 augustus om 10 uur stond de koffie met krentenbrood klaar en druppelden de eerste schutters binnen. 147 schutters schreven zich in en om 10:30 uur loste Gerard Enzerink de schutterskoning van 2014 het eerste schot op de houten vogel. Na een spannende serie schoten was het Waander Zuetenhorst schutterskoning 2013 die uiteindelijk na 528 schoten de vogel eraf schoot en opnieuw de titel van schutterskoning pakte. Hij koos zijn nicht tot koningin, i.v.m. afwezigheid van zijn eigen vriendin. Overige prijzen: de bal voor Jaap Weijenberg; het ei voor Gouke Hielkema; de rechter vleugel voor Harmen Tent Beking; de kop voor Han Klaasen; de staart voor Jeroen Stegerman en na verloting: de linker vleugel voor Henk van de Brink(Empe).

Bij de jeugd deden 22 schutters mee. En geheel onverwacht en legde de piep schuimen vogel al vlot het loodje. Bij het 68ste schot van Jikke Verwaijen viel de vogel naar beneden en werd zij benoemd werd tot jeugdschutterskoning 2015. Jikke koos Jurre Hunnekink als Koning. Overige prijzen: de Linker vleugel voor Pieter Droge; de rechter vleugel voor Pien Schweertman en na verloting de kop voor Janneke Hunnekink en de staart voor Manon Brink.

Bij de huldiging werden de Koningscapes overgedragen door de oude koning en jeugdkoningin. Zij mochten echter wel een medaille met hun eigen naam op de cape achterlaten. De verdiende cadeaus en bloemen werden uitgereikt en Bentertainment XL zette een Lang zullen ze leven in wat met volle borst werd meegezongen. Hierna werd het feestje voortgezet.

Voor de sportievelingen was er buiten een competitie Bubbelvoetbal. In teams van 3 personen werd er gevoetbald, maar als obstakel zat je in een grote bubbelbal. Dit leverde verhitte spektakels op, want het was wel een uitputtingsslag.

s Avond werd het Oranjefeest afgesloten met een geweldige show van de Perfect show band. Met ca. 800 bezoekers was het een sfeervolle avond.

Tot slot van dit feestjaar was er op 4 oktober een gezellige middag in de schuur bij fam. Van de Kamp aan de ganzekolk voor alle bestuursleden, ereleden en vrijwilligers met aanhang. Na de koffie en koek werd onder het genot van een drankje varkentje geschoten. Het werd steeds moeilijker om het varkentje om te schieten waardoor het aantal schutters al gauw afnam. Uiteindelijk werden Anita Klaasen en Hein van Zijtveld uitgeroepen tot de winnaars. Zij werden beloond met een heerlijke varkensrollade. Vervolgens stond er een heerlijk hapjes buffet klaar en was het nog een gezellig samenzijn.

2015 was een leuk jubileumjaar. Vooral de activiteiten voor leden waren zeer goed bezocht en erg gezellig. Het was dan echt een ons kent ons feest. Deze positieve inslag kon je ook merken op de avonden, waardoor de sfeer altijd perfect was. Het aantal leden is op dit moment 1551, 48 meer dan vorig jaar. Dus in dit jubileumjaar is het aantal leden van de O.V.E met 3.2% gestegen en blijkt maar weer dat velen graag bij de ”ons kent ons” feesten aanwezig willen zijn.